BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

Rendszeres mozgás = hosszabb élet?

Írta: Administrator - 2014 március 15 szombat - 15:32:57
Sokan így hiszik, de vajon igaz-e?
Mindenhol azt halljuk, hogy azok, akik rendszeresen mozognak magasabb színvonalú életet élnek és boldogabbak, mint akik nem sportolnak. Minél egészségesebb valaki annál tovább él, ha pedig valaki nincs formában, akkor hamarabb lesz beteg. De vajon ez így van-e?


A legtöbb ember, aki rendszeresen végez valamilyen testmozgást, azt állítja, hogy jobban teljesít a munkahelyén és a szabadidejében is aktívabb. Akik nem sportoltak életük folyamán, majd egyszer csak úgy döntenek mégis, azok is azt állítják, hogy az életük jobbá vált a mozgással.

Sajnos hivatalosan azt nagyon nehéz bizonyítani, hogy a rendszeres mozgás növeli-e a várható élettartamot vagy sem, azt viszont sok kutatás mutatja, hogy rendszeres mozgás csökkentheti a szívinfarctus előfordulását, erősíti a tüdőt, csökkenti a vércukor szintet, valamint a koleszterin szintet is helyre rakja, erősíti az izmokat, a csontokat és növeli az állóképességet. Ezek a tények mind azt mutatják, hogy az életet hosszabbítja viszont ez nem bizonyíték arra, hogy valóban tovább élünk, ha rendszeresen mozgunk.

A leghíresebb erre vonatkozó kutatást a Harvard egyetemen végezték 1962-ben. Közel 17000 férfit vizsgáltak 35 és 74 év között és követték őket 12-16 éven keresztül. Figyelték, hogy milyen mozgást végeznek, külön feljegyezték, ha gyalogolnak, vagy esetleg lépcsőt másznak, úsznak, teniszeznek, golfoznak stb. 1413 halt meg ez idő alatt, legtöbbször szívelégtelenség miatt. Megfigyelték, hogy minél többet és erőteljesebben mozogtak, annál kevesebb valószínűséggel haltak meg. Akik 2000 kalóriánál többet égettek hetente mozgással, azok közül 1/3-al kevesebb volt a halálozási arány, mint a kevésbé aktív emberek körében.

Megállapították azt is, hogy az embereknek, még ha életformájuk nem is teljesen egészséges, pl cigiznek, isznak, túlsúlyosak, még úgy is aktívabbak, egészségesebben és tovább éltek.

1994-ben, jó pár évvel az előbbi kutatás befejezése után a korábbi kutatásból ismét megvizsgáltak 14786 férfit, ebből 2543 már nem élt. Nagy különbséget tapasztaltak az elhalálozási arányokban azok között, akik rendszeresen valamiféle mozgást végeztek, nem cigiztek és a vérnyomásuk normális volt azokkal összehasonlítva, akik nem mozogtak, cigiztek és esetleg magas volt a vérnyomásuk.

1995-ben még egyszer utoljára összehasonlították azokat, akik erőteljesebb mozgást végeztek azokkal, akik lazábbra vették, és mondjuk csak gyalogoltak. Akik erőteljesebb mozgást végeztek abból 259 halt meg, akik kevésbé erőltették meg magukat azok közül 380. Itt is az volt az eredmény, hogy a mozgás úgy hosszabbítja meg az életet, hogy csökkenti a betegségek előfordulását.

Későbbi kutatások is ugyanezeket a tényeket mutatták. 1994-ben a Framinghami tanulmányban is azt állapították meg, hogy azok a hölgyek, akik többet mozognak, azok tovább élnek.

Hollandiában jégkorcsolyázókat követtek 32 évig, és megállapították, hogy a korcsolyázók 10-15%-al hosszabb ideig élnek, mint az átlag lakosság.

Finnországban az olimpiai atléták, főleg akik szívet megmozgató sportokat végeztek jó pár évvel tovább éltek, mint a kontroll csoport. Aminek az az oka, hogy a szívbetegségek aránya jóval kevesebb a kardió sportokat végzők körében.

Mindezt figyelembe véve még mindig nem bizonyítható, hogy a mozgás meghosszabbítja az életet, annyi biztos csak, hogy a betegségek előfordulását csökkenti.

A megerőltető mozgás veszélyei

Kutatások azt is mutatják, hogy azok az atléták, akik erőteljesen mozognak, és nem hagynak elég időt a pihenésre, valamint még karrierjük végeztével sem hagyják abba az erőteljes mozgást azok esetében csökkenhet az átlag életkor. A szervezetnek pihennie kell.


Tanulság

Tornázzunk a hosszabb és egészségesebb életért. Minden kutatás azt mutatja, hogy a rendszeres mozgás előnyei megmutatkoznak akkor is, ha valaki az életében később kezdi azt el. Ilyen esetekben csak szépen, fokozatosan szabad hozzákezdeni, nem szabad megerőltetni a szervezetet.

Nem kell a maratont lefutni ahhoz, hogy egészségesebbek legyünk. Ahogy fokozatosan rávezeted a tested, hogy többet mozogjon, mint amit megszokott, érezni fogod majd, hogy egyre erősebbé és aktívabbá válsz. A tornának nem kell órákig tartania ahhoz, hogy érezzük előnyeit. Ha rendszeresen gyakorolsz, akkor napi egy óra mozgással is elérhetjük kedvező hatását.


  Hírek