BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

Reszketeg hűdés, avagy a Parkinson-kór

Írta: Administrator - 2013 szeptember 29 vasárnap - 08:44:13
Tudomásom szerint, a betegségről először a Biblia tesz említést, csak akkor még nem tudták a dolgot nevén nevezni. 1817- ben James Parkinson kutatta és írt róla tanulmányt, akiről végül a nevét kapta.


A betegséget, az agy egy aprócska részének, a fekete állomány sejtjeinek a pusztulása okozza, amelyek a dopamin nevű hormont termelik. Nos, ennek a dopaminnak a hiánya okozza a tüneteket. A dopamin többek között a mozgások összerendezettségéért és az automatikus mozgásokért felelős. Érdekesség, hogy a betegeknél ezek a sejtek már fiatal korban elkezdenek pusztulni, de tünetet csak 50-60 éves korban okoznak. Láthatunk hasonló tüneteket nagyon idős embereknél is, ezt szintén a csökkent dopamin termelés okozza, de az nem Parkinson.

Az orvostudomány rohamos fejlődésének hála jelentős eredményeket értek már el a betegség diagnosztikájában és kezelésében, de gyógymódjára még várni kell. Gyógyítható akkor lesz, ha kiderítik a fekete állomány sejtek pusztulásának okát.

Nézzük a betegség tüneteit:
Minden ember más, így minden betegség másképp kezdődik, és más tünetek válnak dominánssá.
Először általában a finom mozgások, az írás változását figyelik meg magukon a betegek, egyre gyorsuló, remegő, apróvá válik a folyóírás. Az izmok merevvé, feszessé válnak, ezt rigiditásnak hívjuk. Megjelenik a kéz remegése. Nyugalomban és/vagy amikor éppen valami célt akar elérni a beteg (pl. Elvenni a poharat, és a szájához emelni, valamint az evést is megnehezíti). Csökken a mozgáskészség, az egyensúly és a koordináció is zavart szenved. Az automatikus mozgások nehézkessé válnak (pl. a járás, a karok lengése járás közben, a mimika). Az idő előre haladtával a járás apró léptű és csoszogó lesz, a fordulás, a „tolatás” okoz problémát. A mozgások indítása jelent gondot, a beteg néha leragad egy-egy mozdulatnál. Óvni kell a beteget az esésektől, hiszen egy egészséges ember automatikusan kiteszi a kezét, védi magát ilyenkor, nos egy Parkinson beteg erre nem képes, eldől mint egy zsák.

Kiemelt figyelmet kell fordítani a gyógytornásznak és a hozzátartozóknak is a beteg érzelmi állapotára. Gyakran alakul ki ilyen súlyos betegségeknél depresszió, ami megnehezíti nem csak a mindennapi életet, de a rehabilitációt is.

Most vegyük át, hogyan lehet ezeket a tüneteket elodázni, javítani.
A legfontosabb, hogy amint az orvos kimondta a diagnózist, a lehető leghamarabb keressen fel egy gyógytornászt. Ugyanis, a rendszeresen végzett, személyre szabott, irányított gyógytorna lassítja a progressziót (a betegség súlyosbodását)! A gyógytornász az évek során az egyik legkedvesebb barátja lesz, segít áthidalni a problémákat és rengeteg hasznos tanáccsal látja majd el.

A betegség kezdetén, mikor a tünetek még nem okoznak fennakadást a mindennapokban, ideje a tettek mezejére lépni és javítani az erőnlétet, a fizikai állapotot, hogy minél tovább megmaradjon a „lendület” és az önellátó képesség. Mindezt sok és rendszeres mozgással lehet elérni és rendkívül fontos, hogy örömet is okozzon. Úszás, kertészkedés, séta, nordic walking, kirándulás, biciklizés... Mindezek a tevékenységek feledtetik a betegséget, segítenek a depresszió megelőzésében ill. leküzdésében. Valamint javítják az állóképességet, a keringést, a légzéskapacitást, az izmok állapotát, hogy azok erősek és rugalmasak maradjanak.

Fontos, hogy kerülje a stresszt és a kimerültséget.

A testtartás is változik idő után. A hát egyre görbül a vállak előre esnek, ha nem figyel. Ezt tudja saját magának kontrollálni, ha a járáskor a vállait hátra húzza, és a mellkasát kiemeli. A testtartás ellenőrzése: álljon a falhoz háttal, szorosan és próbálja a vállait hozzá szorítani.

Az írás fejlesztése is nagyon fontos, lehet átírni, másolni, az aláírást gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni!

Hogyan segíthet magán, ha megakad az összetett mozgásoknál?
1.Tegye a mozgásokat egyszerűbbé, szedje részekre, és külön hajtson végre minden mozdulatot.
2.Koncentráljon a mozdulatokra
3.Gondolja végig a mozgást, mielőtt teszi, és amíg teszi
4.Használjon vezényszavakat a mozgások indítására

A végére egy hasznos információ: Holland kutatók a közelmúltban arra jutottak, hogy a jó éjszakai alvás segíti a motoros funkciókat.
  Hírek