BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

Csontritkulás és testmozgás

Írta: Administrator - 2016 október 06 csütörtök - 09:16:23
A csontritkulás tulajdonképpen a csontok keménységének csökkenése, amely miatt gyakoribbá válnak a csonttörések. Rendszeres testedzéssel a csonttömeg megtartható, sőt növelhető!

Az időséket gyakran érintő csontritkulás a csontok keménységének csökkenésével és az emiatt gyakoribbá váló csonttörésekkel jellemezhető. Különböző vizsgálati eredmények viszont arra utalnak, hogy rendszeres testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható, sőt növelhető is. A csontbetegségek közül a leggyakoribb csontritkulás néven ismert baj, ami a csonttömeg csökkenésével és a csont szerkezetének kóros átalakulásával járhat, és így akár a törésekhez is vezethet. Nők esetében jóval nagyobb arányban fordul elő, egyes felmérések szerint a menstruáció elmaradását követő időszakban (menopauza) minden harmadik nőnél jelentkezik ez a betegség.

A csontritkulás többféle okra vezethető vissza:

• örökletes hajlam,
• táplálkozási szokások (kevés kalciumot tartalmazó étrend),
• hormonhatás (menopauzában csökken a női nemi hormonok, főként az ösztrogén kiválasztása),
• és az elegendő testmozgás hiánya.

Feltehetően szerepet játszhat:
• az alkoholfogyasztás és a dohányzás,
• csökkenthetik a csontsűrűséget egyes gyógyszerek (például a legerősebb gyulladáscsökkentő kortikoszteroidok),
• valamint más betegségek is (például cukorbetegség, a pajzsmirigy vagy a mellékpajzsmirigy túlműködése).

A testedzés hatása csontritkulásban pontosan még nem ismert, milyen mechanizmusokon keresztül fejti ki kedvező hatását a fizikai aktivitás. Egyes kutatások szerint a csontsejtek érzékelik azt a mechanikai ingert, amelyet a terhelés jelent, és ennek hatására fokozottan építik be a csont szilárdságát biztosító kalciumot. Vizsgálati adatok utalnak arra is, hogy rendszeres testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható, sőt növelhető is. Idősebbeknél a csonttömeg növekedése ugyan kisebb mértékű, mint fiatalok esetében, de ez a kisfokú növekedés is elég a csontritkulás lassításához. A kialakult csontritkulás kezelése igen összetett: étrendbeli változástatások és a rendszeres testmozgás mellett, gyógyszer szedésére is szükség lehet.

Irányelvek a testedzésre vonatkozóan

Csontritkulás esetében a testedzés célja kettős:
• általános kondicionáló hatás, a szervezet egészséges működése érdekében
• a csontritkulás kiegészítő kezelése.

Az állóképességet javítja a gyaloglás, úszás, kerékpározás, amely egyben a csontállomány fejlesztését is segíti. A mozgás időtartama legalább 30 perc legyen, lehetőleg naponta, de legalább heti 4 alkalommal. Más típusú testedzés szükséges a csonttömeg fejlesztése érdekében. Erre a célra a legalkalmasabb a célzott gyógytorna. A gyakorlatok során valamennyi izomcsoportot megdolgoztatunk: a csípő körüli izomcsoportot, hátizmokat, combizmokat, a mellkas és a váll izmait, a felkar izomzatát.

Dönthet az önálló edzésprogram mellett is, de azt szakemberrel egyeztetve tanácsos elkészíteni és rendszeresen végezni. Amennyiben szívbetegség vagy magas vérnyomás is társul a csontritkuláshoz, feltétlenül szükséges a kezelőorvossal és a gyógytornásszal is megbeszélni milyen és mennyi terhelés végezhető kockázatmentesen az edzés során. Bár a csontritkulás inkább a középkorúak és az idősek betegsége, érdemes már fiatal kortól rendszeres sportolással elősegíteni a csonttömeg megtartását. A rendszeres testedzés időskorban is segíti a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék megőrzését, ezáltal csökkenti az elesés kockázatát, ami csontritkulás esetén könnyebben vezet csonttöréshez.

Forrás: www.egeszseg.hu
  Hírek