BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

Az egyensúly javítása és jelentősége idős korban

Írta: Administrator - 2016 január 14 csütörtök - 12:13:20
Az egyensúlyérzék megtartása az idősebb kor egyik fontos feladata. A kor normális velejárója a fő érzékelési tényezők hanyatlása: a látás és a talpak testhelyzet-információit közvetítő proprioceptorai és a belső fül ívjárataiban elhelyezkedő szőrsejtek felelősek az egyensúlyérzékünk élesítéséért. Ezek azonban a kor előrehaladtával veszítenek érzékenységükből, s ha nem teszünk azért, hogy más módon csiszoljuk ezen képességünket, akkor elkerülhetetlenek lesznek az esések.

A fentieken túl számos más tényező is befolyásolja az egyensúlyérzéket. Pl. a testtudat, azaz azok az idegvégződések, amelyek a térbeli helyzetről közvetítenek információt. Ezen képesség fejlesztésére igencsak alkalmasak az olyan mozgások, mint a jóga, pilates vagy a taichi. De számít az is, hogy milyen állapotban vannak az izmok, milyen a hajlékonyság, az artériák állapota, a látás, hallás. Némelyik tényezőt befolyásolhatjuk megfelelően megválasztott sporttevékenységgel, mások azonban korfüggőek. Vannak azonban olyan módszerek, amelyek mindenképpen hasznosak lehetnek.

Mit tehetünk? Olyan gyakorlatokat kell végezzünk, amellyel megtarthatjuk, visszaállíthatjuk egyensúly-érzésünket. Legyünk találékonyak, törekedjünk erre. Bizonyos tevékenységek kifejezetten alkalmasak arra, hogy közben féllábon álljunk: ilyen a fogmosás, a hosszú telefonbeszélgetések, esetleg a mosogatás – ha nem félti az üvegpoharait. Jelöljön ki egy egyenes vonalat a lakásban (pl. a csempék fugáit) és szorosan egymás elé helyezett lábakkal próbáljon meg pontosan fölé lépkedni. Vagy gyakorolja az oldallépést, akár egymás mellé lépkedve, akár keresztezve a lábakat. Próbáljon meg többször egymás után a karfa segítsége nélkül felállni a székből.

Léteznek olcsó, de nagyon praktikus eszközök is, ilyen az ún. balance board, avagy bármilyen ún. instabil eszköz, melyen különböző nehézségű gyakorlatokat lehet elvégezni vagy a rendkívül szellemes Gymstick, amely számos remek funkcióval bír, az izomfejlesztésen, kardio és erőnléti edzésen túl az egyensúlyérzékre is nagyon jó hatással van.

Sok gyakorlással, rengeteget lehet fejlődni. A jóga nem korfüggő, bárki elkezdheti 50, de 60 felett is és többek között az egyik legcsodálatosabb egyensúlyfejlesztő módszer. E sorok írója is meglepődött idén a sífutás iskolagyakorlatainál, hogy az egész éves jógázás mennyivel könnyebbé tette az egylábas feladatok végrehajtását!

A fentiek jelentik az egyensúlyérzék fejlesztésére szolgáló mozgások egyik nagy csoportját: az ún. statikus mozgássorok, a tartásos gyakorlatok tartoznak ide, amikor például egy jóga pozíciót kell hosszabb ideig tartani. De ugyanezen képességeket hivatottak javítani a dinamikus mozgások is: a forgások, futások, pörgések, mászások, kúszások, nagyobb teret igénylő helyváltoztató mozgások és nem utolsó sorban a komolyabb terepen történő nordic walkingozás.

És hogy miért is fontos mindez? Hogy elkerülje az eleséseket, a baleseteket, hogy szabadon mozoghasson akár terepen, akár a saját háztartásában. Hogy biztos lábakon álljon 50 felett is, és – nem utolsó sorban azért – hogy sok-sok éven keresztül bátran, nem a földet, hanem az eget pásztázva járja a világot, bízva magában és a fejlett egyensúlyérzékében.

Forrás: www.50felettfitten.hu


  Hírek