BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

Gerincvédelem - a gerincpanaszok megelőzésére

Írta: Administrator - 2015 április 11 szombat - 17:18:28
Hazánk felnőtt lakosságának közel 80 %-a már megismerte a gerincfájdalom gyötrelmeit. Egyeseknek az izomfeszültségtől túlterhelt, másoknak az inaktivitástól ellustult izmok következtében. Szerencsére egyre kevésbé vágyálom a hátfájdalmak megelőzése s a tudatos gerincvédelem.



Az emberi test legfontosabb tartóoszlopa a gerinc. Nincs olyan mozdulat, amelyben a gerincnek ne lenne szerepe.
Nézzünk pár gyakorlatot a helyes testtartásért

Helyes állás

A törzsizmok a hosszan tartó statikus terhelés miatt elfáradnak, elmerevednek, és kialakul a derékfájdalom. Ezt azonban megelőzhetjük.

• álljunk kis terpeszbe

• húzzuk be a hasunkat

• feszítsük meg a farizmokat

• emeljük ki a mellkast

• nyújtózzunk a törzsünkkel

3-4 másodpercig tartsuk meg ezt a helyzetet, majd lazítsuk el izmainkat.
A gyakorlatot 6-8 ismétléssel végezzük

Helyes ülés

Sajnos a legtöbb ember napjának jelentős részét ülve tölti. Fontos hát, hogy az ülésünk gerinc barát legyen, mivel a rossz tartással nagy károkat okozhatunk gerincünk épségében.

1. üljön kissé előre a széken
2. billentse előre a medencéjét
3. forgassa hátra vállait
4. hasfalat feszesen tartjuk, nem dugjuk ki a hasat

Fontos, hogy se túl hátra, se túl előre ne dőljünk!


Nehéz tárgy tartása

Álláskor tartsuk a tárgyat közel a törzsünkhöz, ezzel csökkentve a feszültséget a hátban. Húzza be a hasát, feszítse meg farizmait, és forgassa lábfejeit kifelé.


Nehéz tárgyak emelése

Terhelést jelent a gerinc számára, amikor nehezebb tárgyat kell felemelnünk a földről. Helyes testtartás alkalmazásával csökkenthető a gerinc és a porckorongok terhelése.

Helytelen emeléskor messze van tőlünk az emelendő tárgy.







Helytelen emeléskor derekunkat hajlítva emeljük.







Helytelen emeléskor a derekunkat csavarva emeljük.







Az emelés helyes kivitelezésének lényege, hogy a derék és a törzs egyenes maradjon, és ne csavarodjon el a csípőhöz képest.
Helyes emeléskor a térdünket behajlítva közelítjük kezünket az emelendő tárgyhoz, és ügyeljünk arra, hogy az emelendő tárgy minél közelebb legyen a törzsünkhöz, mert így a teherkar rövid és a szükséges erőkifejtés kisebb.
Kisebb súlyú dolog felemelését egyenesen, vízszintesen tartott törzzsel is végezhetjük.
A derék és törzs elcsavarodását úgy kerülhetjük el, ha teljesen szembe fordulunk az emelendő tárggyal.

Érdemes betartani ezeket az apró változtatásokat életünkbe, így elkerülhetjük a sok fájdalommal járó gerinc problémákat.

Horváth Eszter, gyógytornász
  Hírek