BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

A hát- és derékfájás II. -Mi lehet a megoldás?

Írta: Administrator - 2015 március 14 szombat - 11:54:15
Láthatjuk tehát, hogy a hátfájásnak hányféle eredete és oka lehet. Ennek megfelelően sokrétű és mindenkinek egyénre szabott a kezelése is. A hanyag tartás és a mozgásszegény életmód is sokféle képet mutathat, egyéni variációk mindenkinél előfordulhatnak.

Van, akinek az izomzata feszesebb, a csípő és vállízületei is korlátozott mozgásra képesek, de van, aki pont ellentétesen attól szenved, hogy ízületei túl lazák, és ezért nehezen terhelhetőek.
Az első gyógytorna foglalkozáson mindig felmérjük a páciens mozgásképességét, és ennek megfelelően állítjuk össze a mozgásprogramot, mely tartalmazza a szükséges izmok erősítését olyan speciális helyzetekben, melyek nem fokozzák az ízületekre ható nyíróerőt, így biztonságosak. Testtudatosító gyakorlatokkal, megéreztetjük és megtanuljuk a helyes testtartást és adaptáljuk azt mindennapi testhelyzetekbe, hogy a páciens egész nap aktívan korrigálni tudja testtartását, ezzel csökkenteni a fájdalmat és az esélyt arra, hogy súlyosabb elváltozás alakuljon ki. A gyógytorna tartalmazhat ezen kívül mobilizáló, ízületeket lazító elemeket is, illetve klasszikus erősítő feladatokat, melyek elősegítik az aktív izomfűző kialakítását.

Mit jelent az egyéni gyógytorna?

A hanyag tartás és a hátfájás kezelése hosszú távú feladatunk. Nem azt jelenti tehát, hogy néhány alkalom után meggyógyulunk, és nem kell többet foglalkozni a dologgal. Az izmok erősítésére és karbantartására egész életünkben szükség van. A fájdalom és a mozgáskorlátozottság általában 2-3 hónap intenzív gyakorlás után enyhül (kivéve a súlyosabb régóta kezeletlen eseteket, ez esetben akár évekbe is beletelhet, mire javulást érünk el, ezért érdemes minél előbb elkezdeni a kezelést, illetve a megelőzést). Ezután feladatunk a további testtudatosítás és formálás, az erősebb izomzat és testtudat létrehozása. Nem utolsó sorban 400 kalóriát is elégethetünk egy óra tornával és formálhatjuk problémás testrészeinket (has, fenék, comb, hát, kar) mely könnyű diétával párosulva része lehet, egy egészséges fogyókúrás programnak és az egészséges életmódnak.
A gyógytornász vezetésével végzett torna során, tehát fokozatosan haladunk a teljes panaszmentesség elérése felé. Ehhez legalább heti kettő alkalom szükséges, de a legjobb, ha egy héten háromszor tornázunk egy órát szakszerű felügyelettel. Ha ez életvitelünk miatt nem megoldható a heti kétszer egy órás gyógytorna mellett, a gyógytornász otthoni feladatokat írhat elő, melyet minden nap, napi 15-20 percben végeznünk kell.

Mit tehetünk még a gyógytornán kívül?

A hátfájás komplex kezeléséhez tartoznak a különböző fizikoterápiás eljárások is, melyek közül a masszázst és a talpmasszázst ajánljuk leginkább. A klasszikus svéd masszázs a legalkalmasabb arra, hogy csökkentse az ízületek és szalagok túlterheltségéből adódó izomfeszüléseket és fájdalmakat. A svéd masszázsnak 7-féle fogását különböztetjük meg, melyek mind különböző hatást érnek el a szöveteken. Megkülönböztetünk stimuláló, izomtónust fokozó és lazító fogásokat.

• A stimuláló fogások közül megemlíthetőek: a dörzsölés, erőteljes gyúrás, ütögetés és paskolás.
• A lazító fogások: simítás, vibráció, kirázás, lassú amplitúdójú lazító gyúrás

Ezek közül a masszőr mindig azokat a fogásokat alkalmazza, amelyre az adott testrészen szükség van. Nagyon fontos, hogy a masszőr ismerje páciensének mozgásképességét, izomzatát, teamként dolgozzon együtt a gyógytornásszal, mert ennek megfelelően tudja kiválasztani a szükséges fogásokat ahhoz, hogy a merev, feszes részeket ellazítsa, a gyenge, petyhüdt izmokat tónusossá tegye. A gyógytorna után vagy mellett végzett testmasszázs különösen jó, komplex hatással rendelkezik, mintegy felerősítve a torna gyógyító hatását. A teljes testmasszázs ezen kívül a többi szervünkre is hatással van, javítja a szövetek keringését, ellazítja, regenerálja a testet, megnyugtatja a lelket, javítja az emésztést és a kiválasztást. A felhalmozódott méreganyagok kiürülnek a szervezetből, megindul a test méregtelenítése, ezért masszázs előtt és után nagyon fontos a megfelelő folyadékpótlás, amely segíti ezeket a folyamatokat. A masszázs önmagában nem elegendő a hátfájás megszüntetésére. Ezt nagyon fontos megjegyeznünk, mert a masszázs önmagában csak a tüneteket (fájdalom, fáradtságérzés, mozgáskorlátozottság) kezeli, de az okot, a megbomlott izomegyensúlyt nem állítja helyre. A fájdalom kiváltó okát kell megkeresnünk és kezelnünk minden esetben, ezért a hátfájás kezelésében nagyon fontos a gyógytorna és ennek felerősítésére, alkalmazhatjuk a masszázst is. Értelemszerűen tehát, a masszázst minden gyógytorna foglalkozás után alkalmazhatjuk, de legalább heti egyszer kell végezni ahhoz, hogy a megfelelő hatást elérjük.

Hasonlóan jó hatással rendelkezik a talpmasszázs, mely a talpon található reflexpontok segítségével stimulálja szerveink működését. Megakadályozza, illetve oldja az egyes szervekben lévő blokkokat, melyek gátolják az energia áramlását, és funkciózavart hozhatnak létre az adott területen. E mellett általános méregtelenítő, salaktalanító hatással rendelkezik, mely párosul egy lazító, frissítő, de mégis nyugtató hatással. Talpmasszázs után úgy érezzük megkönnyebbültünk és felfrissültünk. A talpmasszázs jól alkalmazható különböző ismeretlen és ismert eredetű régóta fennálló fájdalmak esetén is. A talpmasszázs dozírozása a következő. Ha konkrétan fennálló panaszunk van, először 10 kezelés szükséges minden nap, vagy minden másnap végezve, majd fenntartó kezelésként heti egy vagy hét alkalommal. Ezt a 10 alkalmas "kúrát" szükség esetén többször is elvégezhetjük egymás után 2-3 hónap fenntartó kezelést közbeiktatva.

(Pap Krisztina, gyógytornász)
  Hírek