BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

Testedzés idős korban?

Írta: Administrator - 2015 március 01 vasárnap - 11:39:25
Idős kornak általában a 65 év feletti életkort tekintjük. 2025-re a népesség várhatóan 10%-a lesz 65 évnél idősebb. Ezért mind az egyén, mind a társadalom számára fontos, hogy ezek a meghosszabbodott életévek milyen egészségi állapotban, mennyire aktívan telnek el.

A leromlott állapotú, önmagát ellátni nem képes idős ember környezetére szorul, élettere beszűkül. Az öregedés normális folyamata azonban egészséges életmóddal, amelynek része a testedzés is, nagymértékben lassítható, ezért idősek számára felbecsülhetetlen a fizikailag aktív életforma jelentősége, aktivitásuk, egészségük megőrzése érdekében.

Az idős kort az emberek általában nem teljesen egészséges állapotban érik el, a 65 évnél idősebbek 80 százalékánál kimutathatók krónikus betegségek, emiatt pedig különböző orvosi ellátásban részesülnek.

Az idős korhoz leggyakrabban társuló krónikus betegségek:

• szív- és érrendszeri betegségek
• magas vérnyomás
• cukorbetegség
• elhízás
• krónikus légúti betegségek
• csontritkulás és ízületi kopás

De, mindezen betegségek esetében már bebizonyosodott a rendszeres testedzés kedvező hatása és ez igaz az időskorúak esetében is! Az életkor előre haladtával a kondicionális képességek fokozatosan romlanak, ezért tehát a testedzésnek nem csak a betegség kezelésében, hanem a fizikai kondíció megőrzésében is fontos szerep jut. Nevezetesen az állóképesség, izomerő, hajlékonyság, mozgáskoordináció és egyensúlyozó képesség.

Testmozgás hatása időskorú embereknél:
A rendszeres testmozgás ellensúlyozza az öregedéssel járó negatív folyamatokat, csökkenti a betegségek kockázatát, segít fenntartani az önálló életvitelhez szükséges fizikai és szellemi teljesítőképességet.
A szív teljesítőképessége a kor előre haladtával csökken, azonban a rendszeres aktív életmód ezt nagymértékben lassítja. Míg az edzetlen, mozgásszegény életmódot folytatók esetében a 20-as éveiktől ez a csökkenés 10 évenként 8%-ra tehető- tehát egy 70 éves embernél a felére csökken- addig a rendszeres testedzést végzők esetében csak 4% évtizedenként. Ezért láthatunk szenior versenyeken kitűnően teljesítő 80 éves sportolókat. De van remény, hiszen az addig fizikailag inaktív életet élő idősek állóképessége is már 6 hónapos edzésprogram után is jelentős mértékben javul.

Ha már idáig eljutott a cikkben, úgy tűnik sikerült meggyőznöm. Jöjjön, tehát a lényeg! Mit, mennyit és vannak-e veszélyek?
Járhat-e veszéllyel a testedzés idős korban?
Elsősorban a szív és érrendszeri szövődmények jelentenek veszélyt. Ezért ha valaki rendszeres testedzést szeretne folytatni, ajánlott, hogy konzultáljon kezelőorvosával és a kezdeteknél rábízza magát egy szakemberre. A gyógytornász személyre szabottan készíti el edzésprogramját. Figyelembe veszi általános állapotát, betegségeit, kondicionális képességeit, megvalósítható, a mindennapi életbe is beilleszthető tanácsokat ad, hogy biztonsággal elérje célját.

Mit is hogyan?
A mozgás fajtája: aerob jellegű, nagy izomcsoportokat megmozgató mozgásfajták legyenek, mint séta, gyaloglás, kerékpározás (vagy szobakerékpározás), tánc, úszás, kondicionáló, erősítő gyógytorna. A testmozgás megkezdése előtt és azt követően is 5-10 perces bemelegítő és levezető gyakorlatokat szükséges végezni. Érdemes a testedzést naponta kipipálni, de minimum heti 3 alkalommal, 30-40 percen keresztül, először kis intenzitással, fokozatosan emelve az adagot.

Gondoljon arra, hogy bármilyen életkorban kezdhet rendszeres testmozgást, s bár idősebb és betegségek miatt kezelik, akkor is egészségesebb életet élhet.


Irodalom: Dr.Jákó Péter, Gyógyító testedzés

  Hírek