BAKOS ORSOLYA gyógytornász - Tel.: +36 30 746 2728 - E-mail - Budapest Egész Területén

A krónikus fájdalom csillapítása

Írta: Administrator - 2014 december 21 vasárnap - 16:32:35
Krónikus (idült) fájdalomnak általában azt tekintik, ami három hónapnál tovább tart, de sok esetben éveken keresztül sem szűnik meg. Gyakran erős gyógyszereket írnak fel ellene, ez azonban nem mindig a legjobb módja a csillapításának.

Még azokban az esetekben is, amikor a gyógyszerek enyhítik a fájdalmat, előfordul, hogy a beteg koncentráló készsége lanyhul és alvási problémák is adódhatnak. Mi több, a hosszú időn át szedett non-szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszereknek súlyos mellékhatásaik lehetnek.

Manapság a krónikus fájdalom kezelésével foglalkozó szakemberek, orvosok arra biztatják a betegeket, hogy gyógyszermentes terápiával igyekezzenek úrrá lenni a fájdalmaikon. A modern gyógyászat három lábú szék. A szék két lába a gyógyszer és a sebészet, a harmadik lábát pedig az képezi, ahogyan az ember segít saját magán.
Tekintsünk át néhány ígéretes kezelési módot.

Meditáció. A krónikus fájdalomtól szenvedők sokszor azt mondogatják magukban: „Ez már mindig így lesz. Nem vagyok én jó semmire.” Az ilyen negatív gondolatok tovább növelhetik a fájdalomérzetet. A meditáció hozzásegíti a betegeket, hogy tudatában legyenek gondolataiknak, és annak, hogy ezek a gondolatok milyen hatást gyakorolnak az életükre. A fájdalommal kapcsolatos érzések és gondolatok sokszor nem azonosak magával a fájdalommal. Amikor sikerül bizonyos távolságból szemlélni a fájdalmat, amely addig tökéletesen betöltötte az életét, egyszeriben rájöhet, hogy vannak még kihasználatlan erőforrásai. A meditáció nem helyettesítheti a hagyományos orvosi gyógykezelést, de annak fontos kiegészítője lehet. Egy felmérés szerint a meditációt gyakorlók 72%-a arról számolt be, hogy fájdalomérzetük intenzitása 33%-al csökkent.

Ergoterápia. Az ergoterápia lehetőséget ad a betegek számára, hogy újra maguk irányíthassák az életüket. Szakember vezetésével megtanulhatják helyesen elvégezni a szokásos napi tevékenységeket, s így kikeveredhetnek a fájdalom és a rossz beidegződések ördögi köréből. Pár alkalom foglalkozás után az eredmény minden esetben pozitív. A betegek jóval kevesebb gyógyszert szednek, a munkaképességük pedig jelentősen megnőtt.

Testmozgás. A krónikus fájdalomtól szenvedők általában kerülik a testmozgást, ezáltal veszítenek izomerejükből, állóképességükből és rugalmasságukból. Amikor aztán egy angyali sugallatra újra hozzálátnának a testedzésnek, azt ugyancsak megérzik. Idővel azonban a test hozzászokik a mozgáshoz és hatására csökken a fájdalom. Olvastam egy kísérletről, amelyet térdízületi gyulladásban szenvedő betegeken végeztek. Két csoportra osztották az alanyokat, s mindkét csoport kapott gyógyszeres kezelést, de az egyik csoport azon kívül naponta rendszeresen gyalogolt. Nyolc hét elteltével ennek a csoportnak a tagjai 18%-al hosszabb utat tudtak megtenni, mint kezdetben, kevesebb fájdalomcsillapítót szedtek, és a fájdalmaik jelentősen csökkentek. Az idült fájdalomtól szenvedőknek természetesen eleinte csak könnyű gyakorlatokat szabad végezniük, lassú gyaloglást, ráérős úszkálást. És mielőtt egyáltalán bármilyen testmozgásba belekezdenének, ki kell kérniük az orvosuk tanácsát és egy gyógytornász segítségét.

Akupunktúra. Kínában évezredek óta alkalmazzák fájdalomcsillapításra az akupunktúrát. Napjainkban az akupunktúra a viták ellenére is egyre nagyobb teret hódít, az orvosok a vezető gyógyászati intézményekben is ajánlják a használatát, a betegek pedig tanúsíthatják a kezelés hatékonyságát.

Gyógymasszázs. http://www.otthonigyogytorna.hu/page.php?34

Mágnesterápia. http://www.otthonigyogytorna.hu/page.php?35

Bármilyen kezelést is választ, egyedül soha ne kezdjen bele, kérje orvosa tanácsát és gyógytornásza segítségét.
  Hírek